De Cellosuites van Lutheraan Bach zijn wereldberoemd.
 
Vanuit persoonlijke fascinatie onderzoeken cellist Joris van Haaften en acteur Thomas de Bres momenteel de oorsprong van de cellosuites.
 

In een unieke integratie van muziek en theater brengen zij het verhaal van de beroemde cellosuites van Johann Sebastian Bach voor het voetlicht. Aansprekend voor jong en oud en gepresenteerd op bijzondere binnen- en buitenlocaties.

Ze nemen u mee naar het hof van Köthen in de periode rondom het jaar 1720. Een tijd die net als de huidige in het teken stond van veel grote veranderingen en waarin, net als nu, gezocht werd naar nieuwe wegen. Door het verhaal van Bach’s persoonlijke leven in deze periode te spelen, bieden we context aan de ontstaanstijd van de cellosuites, die we uiteraard ook gaan beluisteren.

Onze tijd, waarin de oude waarden zo lijken te vervagen en waarin een herijking plaatsvindt, vertoont grote raakvlakken met de tijdsperiode waarin de suites zijn geschreven. Deze tussentijd biedt ruimte voor diep menselijke verhalen die vertellen over de universele zoektocht van de mens naar zichzelf en Liefde. 

De nieuwe muziektheater-verteling over de cellosuites, zal vanaf oktober 2022 te zien zijn. 
 
Kunnen we Luther terugvinden in de cellosuites van Bach?
Hoe zijn de cellosuites ontstaan?
Vielen ze in de smaak bij de keurvorst Leopold von Köthen?
 
Een voorstelling over de zoektocht naar de harmonie der sferen, experimenteren met 4 of 5 snaren en de ongebruikelijke keuze van de cello als solo instrument.
 
Op de hoogte blijven van speeldata? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Credits

Joris ten Haaften Cello

Joris van Haaften studeerde bouwkunde in Delft en vervolgens cello in Amsterdam en Tilburg bij Nadia David en Michel Dispa. Sindsdien werkt hij als stedenbouwkundige en treedt op als cellist, op moderne cello en op barokcello. Ook bespeelt hij een originele vijfsnarige violoncello piccolo, gebouwd rond 1700. 

Naast de liefde voor barokmuziek en in het bijzonder de muziek van Bach, is de interesse in vergeten repertoire, waarmee een bijzonder muzikaal verhaal verteld kan worden, een tweede  constante.

Met het Eisler Trio, in de ongewone bezetting van sopraan, gitaar en cello, richt Joris zich op het interbellum waarbij de weinig uitgevoerde muziek van Hanns Eisler wordt geplaatst naast de vaak kleurrijke muziek van tijdgenoten uit Europa en uit (Latijns-)Amerika. De twee cd’s van het trio werden lovend ontvangen.

Joris voert graag werk uit van Nederlandse componisten zoals Henriette Bosmans, Carl Oberstadt, Lex van Delden, Theo Loevendie en Daan Manneke. 

Hij volgde masterclasses bij onder anderen György Kurtág, Colin Carr, Pieter Wispelwey en Radu Aldulescu. Hij maakte diverse radio- en cd-opnames en gaf vele concerten in binnen- en buitenland.

Thomas de Bres spel
Thomas de Bres studeerde in 1995 af aan de toneelacademie Maastricht als uitvoerend toneelkunstenaar. Hij speelde in meer dan 60 theater producties, van klassiek tot modern repertoire bij heel diverse gezelschappen zoals: De Paardenkathedraal Utrecht, Adelheid | Female Economy, ITA en Oostpool. Ook doceerde en regisseerde hij basisschoolkinderen in Amsterdam ZuidOost. Hij vertolkte de rol van verteller in Peer Gynt samen met het Nederlands Philharmonisch orkest in het Concertgebouw en regisseerde het jubileum concert van Het Leerorkest in Amsterdam ZuidOost. Momenteel speelt hij de rol van Beethoven in Beethoven Lost in Silence van Esther Apituley. 
Afgelopen jaren werkte de Bres samen met heel verschillende gemeenschappen, waaronder het primair onderwijs, geloof, zorg, LGBTQI+ community en defensie. In 2020 richtte hij Theater van de Heelheid op.

De Cellosuites wordt mede mogelijk gemaakt door o.a.